Koszty programisty, Założenie działalności

Jak wydzielić powierzchnię własnego mieszkania na cele działalności? Jak rozliczyć koszty?

Od niedawna masz własne mieszkanie, a teraz planujesz prowadzić w nim biznes? Pewnie orientujesz się już, że możesz wydzielić część mieszkania na cele działalności. Ale czy wiesz, jak to zrobić? Podpowiadam w poniższym tekście.

Spis treści:

  1. Wydzielanie części mieszkania pod działalność
  2. O czym warto pamiętać, wydzielając część mieszkania?
  3. Oświadczenie o przeznaczeniu części mieszkania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej – wzór
  4. Jak rozliczyć koszty użytkowania mieszkania prywatnego pod działalność gospodarczą?
  5. Zakaz amortyzacji budynków i lokali mieszkalnych
  6. O czym musisz pamiętać?

Wydzielanie części mieszkania pod działalność

Główną korzyścią z wydzielenia części mieszkania prywatnego na rzecz prowadzonej działalności jest możliwość zwiększenia kosztów firmowych. Aby móc to zrobić, należy wyodrębnić procentowo część mieszkania przeznaczoną na cele firmowe i spisać odpowiednie oświadczenie.

O czym warto pamiętać, wydzielając część mieszkania?

Po pierwsze: wydzielać należy zgodnie z prawdą.

Wyodrębniona powierzchnia musi być faktycznie wykorzystywana do celów firmowych. Może to być również część korytarza, kuchni, balkonu czy łazienki, ale tu zalecam ostrożność. Gdy firma przyjmuje klientów w domu, wliczenie niektórych obszarów będzie bardziej uzasadnione. Jeżeli nie – lepiej postarać się o pozytywną interpretację podatkową w tym zakresie.

Po drugie: wydzielenie części mieszkania na działalność a podatek od nieruchomości.

Nie wydzielamy żadnego pokoju w całości na cele firmowe. Jeśli to zrobimy, podatek od nieruchomości wzrośnie – pokój wydzielony w całości staje się bowiem powierzchnią użytkową, a ty musisz zgłosić ten fakt do urzędu. By uniknąć zarówno urzędowych formalności, jak i wyższego podatku, wydzielasz np. 80% pokoju dziennego i 20% salonu, czyli obszar faktycznego stanowiska pracy (powierzchnia zajmowana przez biurko/fotel/stół/regał na dokumenty firmowe).

Przykład:

Pan Adam jest programistą i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Do pracy wykorzystuje swoją sypialnię, gdzie znajduje się biurko i komputer do pracy. W takiej sytuacji:

    1. Może rozpocząć prowadzenie działalności w swoim lokalu mieszkalnym bez konieczności spełniania dodatkowych formalności.
    2. Nie będzie musiał płacić wyższej stawki podatku od nieruchomości, nawet jeśli korzysta z części mieszkania do celów biznesowych.

Po trzecie: wylicz procent, według którego rozliczysz wydatki dotyczące mieszkania w działalności gospodarczej

Podziel powierzchnię twojego mieszkania, którą wykorzystujesz do prowadzenia firmy przez całą powierzchnię mieszkania.

Przykład:

Pan Adam jest programistą i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Do pracy wykorzystuje część swojej sypialni o powierzchni 8m2. Powierzchnia całego mieszkania to 60 m2. W takiej sytuacji Pan Adam może rozliczyć w kosztach 13,33% (8m2 / 60m2 *100) wydatków związanych z utrzymaniem mieszkania np. czynsz, media.

Oświadczenie o przeznaczeniu części mieszkania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej – wzór

Wzór oświadczenia o wydzieleniu części mieszkania na cele działalności gospodarczej znajdziesz tutaj >>>

Jak rozliczyć koszty użytkowania mieszkania prywatnego pod działalność gospodarczą?

W pierwszej kolejności zastanów się, co w związku z wydzieleniem części mieszkania na rzecz biznesu możesz wliczyć w koszty. Podsuwam różne pomysły, ale wykorzystaj tylko te, które pokrywają się z twoją działalnością.

Biuro Rachunkowe Solidna Księgowa

 Firmowym kosztem może być:

  • część odsetkowa raty kredytowej, ale tylko w części przypadającej na wydzieloną powierzchnię
  • czynsz za mieszkanie w stosunku do wydzielonej powierzchni
  • rachunki za media (woda, gaz, prąd, ścieki, wywóz śmieci)
  • remont wydzielonej powierzchni, farby, panele, usługi budowlane – przypadające na wydzieloną powierzchnię
  • klimatyzacja montowana w wydzielonej powierzchni
  • wyposażenie (lampka, biurko, regał, szafa, stół, krzesła, dywany, obrazy, artykuły dekoracyjne, fotel obrotowy, rośliny doniczkowe)
  • ubezpieczenie OC lokalu– proporcjonalnie do wydzielonej powierzchni
  • alarm – proporcjonalnie do wydzielonej powierzchni

Zakaz amortyzacji budynków i lokali mieszkalnych

Od 2023 r. zmieniły się przepisy dotyczące rozliczenia amortyzacji budynków i lokali mieszkalnych w kosztach podatkowych. Teraz nie można już uwzględniać odpisów amortyzacyjnych w firmowych kosztach. Ta zmiana dotyczy zarówno osób płacących podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), jak i spółek (CIT) i została wprowadzona w ramach Polskiego Ładu.

Czym jest amortyzacja? To prawny wyraz zużycia mieszkania. Amortyzacja wydzielonej części mieszkania polegała na tym, że co miesiąc stopniowo zaliczałeś do kosztów część wartości mieszkania.

Przykład:

  • Wartość wydzielonej powierzchni: 80.000 zł
  • Standardowa stawka amortyzacji lokali mieszkalnych: 1,5%
  • Kwota księgowana do firmowych kosztów: 1200 zł rocznie (80.000 zł * 1,5%)

Takie rozwiązanie pomagało obniżyć podatek dochodowy. Po zmianie przepisów od 2023 r. wartość amortyzacji, czyli stopniowo zaliczana do kosztów część mieszkania, nie będzie już uważana za koszt firmy.

Jednak nadal możesz zaliczyć do kosztów wydatki związane z czynszem, opłatami za media i wyposażeniem mieszkania.

O czym musisz pamiętać?

  • Odsetki raty kredytowej

Odsetki, które idą w koszty, wydzielasz proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni firmowej. Np. w koszty wliczasz 13,33% z odsetek kredytu (nie z całej raty, bo w racie zawiera się kapitał). Do rozliczenia wydzielonych odsetek potrzebny będzie harmonogram rat kredytowych + potwierdzenie zapłaty.

  • Rachunki

Rachunki dzielisz według wybranego klucza podziału np. czynsz 13,33%, woda – dzielisz na osoby zamieszkujące w lokalu, a potem wydzielasz 13,33% z tej kwoty. Nie musisz mieć faktury na firmę z wyjątkiem internetu stacjonarnego – tu polecam podpisać umowę jako firma.

  • Remonty

Pod remonty i wyposażenie najlepiej posiadać faktury na firmę – muszą dotyczyć tylko wydzielonej powierzchni. Będą to wydatki poniesione już po oddaniu lokalu do używania.

  • Sprzedaż mieszkania a podatek

Co się stanie jeżeli sprzedasz lokal mieszkalny, którego część była wykorzystywana do celów firmowych? Przy sprzedaży takiego lokalu obowiązują te same zasady, co u osób prywatnych. Czyli jeżeli sprzedaż nastąpiła:

  • w ciągu 5 lat od daty nabycia mieszkania (uwaga: termin pięcioletni liczysz od roku następującego po roku w którym mieszkanie nabyłeś) – zapłacisz podatek (chyba, że pieniądze ze sprzedaży nieruchomości przeznaczysz w ciągu 3 lat na własne cele mieszkaniowe);
  • po upływie ww. 5 lat – podatek do zapłaty nie wystąpi;

Masz jeszcze jakieś wątpliwości?
Chcesz podzielić się własnym doświadczeniem w tym zakresie?
Napisz o tym w komentarzach – porozmawiajmy!


Potrzebujesz księgowej? Skontaktuj się ze mną!

Monika Salawa
Księgowa i właścicielka biura rachunkowego, które świadczy usługi online dla klientów z całej Polski. Od ponad 10 lat pomaga przedsiębiorcom z branży IT w rozliczeniach podatkowych. Jej głównym celem jest maksymalne ułatwienie procesu rozliczeń, redukcja formalności oraz zapewnienie klientom komfortu i bezpieczeństwa w dynamicznym świecie podatkowym. Sama aktywnie wykorzystuje rozwiązania informatyczne, wprowadzając nowoczesne technologie i automatyzację do obsługi klientów.

7 myśli w temacie “Jak wydzielić powierzchnię własnego mieszkania na cele działalności? Jak rozliczyć koszty?”

  1. Dzień dobry

    Moje mieszkanie jest adaptacją wysokiego poddasza, na którym zbudowano antresolę dającą dodatkowe 20m2 powierzchni po podłodze, przy czym niewielka cześć jest wysokości powyżej 1,9m. Ta powierzchnia nie jest formalnie powierzchnią mieszkania według księgi wieczystej, w której wykazano 69m2, czyli jedynie powierzchnię poziomu 0 (dodatkowo nie uwzględniając przestrzeni pod skosami, czyli <1,9m).
    Na działalność przeznaczyłem i zaadaptowałem około połowę powierzchni antresoli.

    Jak wyliczyć proporcję powierzchni wydzielonej na działalność w moim przypadku?

  2. Witam.
    Bardzo pomocny artykuł.
    Czy mogła by Pani załączyć wzór takiego oświadczenia o wydzieleniu czesci mieszkania na dzialalnosc?
    Dziękuje i pozdrawiama

  3. Czy jeżeli jestem vatowcem i zakupiłem mieszkanie z rynku pierwotnego z 8% VAT to mam prawo do odliczenia proporcjonalnej części VAT?

  4. Bardzo przydatny artykuł dziękuje.

    Mam pytanie, zakładając, że na cele działalności przeznaczam obecnie jedno pomieszczenie i zgłosiłem oficjalnie to do gminy, natomiast dodatkowo w praktyce użytkuje część kotłowni oraz część garażu to na jakiej podstawie określić % pomieszczeń, które użytkuje na cele działalności.

    Czy zgłaszając np. 50% kotłowni oraz 80% garażu narażam się na wzrost podatków za nieruchomość ?

  5. Czy może Pani podać namiary na akty prawne które pokazują, że jeśli wydziela się tylko część pokoju to nie podpada się pod wyższy podatek od nieruchomości? Znalazłem tylko https://www.prawo.pl/podatki/prowadzenie-firmy-w-mieszkaniu-z-wyzszym-podatkiem-od,502811.html z adnotacją ‘Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacjach indywidualnych Prezydenta Miasta Krakowa z 25 lipca 2017 r. o sygn. PD-03-1-3120.8.8.2017.GK, Prezydenta Miasta Łodzi z 3 lutego 2015 r., o sygn. DFP-Fn-VI.310.1.2015 czy Prezydenta Miasta Wrocławia z 11 czerwca 2014 r. o sygn. WPO-KP.310.4.2014.KD.’ ale tych aktów prawnych jakoś nie namierzyłem.

  6. Super artykuł, Pani Moniko a co w sytuacji jeśli nie wydzieliny tej powierzchni a wliczamy w koszta np biurko krzesło itd? Czy jest to niezgodne z prawem?
    Warto dodać tez do artykułu ze w przypadku wydzielenia powierzchni rośnie podatek od nieruchomości i to 20 krotnie od metra a dodatkowo może być problem z energetyka – taryfa C dla mikroprzedsiebiorców, brak ulg
    Warto napisać tez o wadach tych rozwiązań 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *