Boże Narodzenie programista
Koszty programisty

Bożonarodzeniowe koszty firmy programistycznej

Coraz bliżej Święta. Co to dla Ciebie, jako przedsiębiorcy, właściwie oznacza? Powiesz – odpoczynek od pracy, to jasne. Ale nie tylko! Boże Narodzenie stwarza również fajną okazję, by zwiększyć przychody w swojej firmie i obniżyć podatki. Szkoda z tego nie skorzystać. Ale jak to zrobić?

Najprościej mówiąc – warto zadbać o zbudowanie w firmie świątecznej atmosfery.

Dzięki okołoświątecznym, nawet drobnym działaniom możesz na przykład:

  • umocnić relacje z klientami i kontrahentami,
  • umocnić relacje z pracownikami (o ile ich posiadasz),
  • uruchomić działania reklamowe, które zaowocują w przyszłości

i wreszcie….

  • wrzucić w koszty wydatki, które w ten sposób poniesiesz.

Masz wątpliwości, które bożonarodzeniowe wydatki stanowią jednocześnie koszt uzyskania przychodu?

Poniżej prezentuję listę propozycji – zachęcam do skorzystania!

  1. Usługa „świątecznego liftingu” strony internetowej

Co tu dużo mówić – świąteczna atmosfera sprzyja sprzedaży. Strony internetowe, na których zadbano o bożonarodzeniową szatę graficzną, nie tylko zwracają na siebie uwagę (i nieco zmiękczają serca odbiorców), ale pracują na wizerunek firmy zaangażowanej i trzymającej rękę na pulsie. Taki „świąteczny lifting” ma szansę przyciągnąć do Ciebie klientów, jest więc związany z uzyskaniem przychodu – usługę tę możesz bez obaw wrzucić w koszty.

  1. Świąteczne usługi graficzne

Podobnie sprawa ma się z usługami, które zlecasz przy okazji Świąt Bożego Narodzenia grafikom. Projekt kartki świątecznej? Świąteczne grafiki do zamieszczenia w mediach społecznościowych? Bożonarodzeniowe oferty i newslettery? Wszystko to wliczysz w koszty.

  1. Świąteczne usługi copywriterskie

Grafika nie obejdzie się bez tekstu. Jeśli zlecasz komuś stworzenie życzeń świątecznych lub innych treści na bożonarodzeniowe materiały, nie zapomnij zaliczyć tych usług do kosztów uzyskania przychodu!

  1. Kartki świąteczne

Rozesłanie kartek świątecznych to najbardziej tradycyjna, wręcz obowiązkowa forma podtrzymania relacji z klientami i przyjaciółmi firmy (pamiętaj, że pozyskanie nowego klienta jest 5-7 razy droższe niż utrzymanie obecnego!) Do kosztów zaliczysz zarówno zakup i koszt rozesłania klasycznych, papierowych pocztówek (włącznie z kopertami, znaczkami, a nawet kolorowymi długopisami do odręcznego zapisania życzeń), jak i usługę stworzenia pocztówki wirtualnej.

  1. Opłaty za przesłanie świątecznych życzeń SMS-em

Również koszt przesłania SMS-ów z życzeniami do pracowników, klientów i współpracowników jest kosztem uzyskania przychodu.

  1. Świąteczne gadżety reklamowe

W koszty wliczysz również niewielkiej wartości gadżety świąteczne, opatrzone logo firmy, jak choćby: kalendarze, terminarze, długopisy, kubki, bombki czy breloczki. Podaruj je w ramach świątecznego upominku swoim klientom i współpracownikom – niech pamiętają o Tobie! To działa 😊

  1. Ozdoby świąteczne

Święta bez firmowej choinki? To się nie godzi! Pamiętaj, że wszystkie dekoracje, których użyjesz w swoim biurze i poczekalni, czyli – choinka, lampki, łańcuchy, bombki, stroiki, girlandy, bałwanki itp.– stanowią koszt prowadzenia działalności. Możesz też pokusić się na stworzenie własnej bombki – z logo lub w barwach firmowych. Tego typu działania się opłacają – wzbudzają pozytywne emocje wśród klientów i pracowników, wzmacniają wizerunek firmy i oczywiście zachęcają do współpracy.

Kiedy jednak dekoracje bożonarodzeniowe nie są kosztem?

  • Kiedy prowadzisz firmę w domu. Niestety w takiej sytuacji urzędnicy mogą go zakwestionować. Wszak służy nie tylko celom firmowym, ale i osobistym. Chyba, że wydzieliłeś określoną powierzchnię na cele prowadzenia działalności.
  • Kiedy dekoracje wykraczają poza normę – wystawne ozdoby mogą zostać uznane za wydatki reprezentacyjne, a tych nie można zaliczyć już do kosztów. Oczywiście trudno ustalić, czym dokładnie jest „norma” – zdaj się więc na intuicję i zdrowy rozsądek.
  1. Ciasteczka w poczekalni

Przez żołądek do serca, prawda? Apetyczne słodycze, którymi poczęstujesz swoich klientów, również są kosztem firmowym. Mogą przecież zaowocować transakcją!

  1. Prezenty dla pracowników

Co to za Święta bez prezentów? Obdarowując upominkami swoich pracowników (o ile ich posiadasz), umacniasz z nimi relacje, co z założenia może pozytywnie wpłynąć na efekty waszej współpracy (a w dalszej kolejności – zwiększyć firmowy przychód).

Możesz podarować swoim pracownikom choćby:

  • paczki,
  • bony,
  • talony,
  • karty przedpłacone,
  • gotówkę.

Prezenty te sfinansujesz na 2 różne sposoby:

  • ze środków obrotowych firmy lub…
  • ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS).

Jak rozliczyć się z prezentów?

Pamiętaj, że wartość prezentu jest przychodem pracownika. Prezenty doliczasz więc do jego wynagrodzenia i od łącznej kwoty obliczasz oraz pobierasz zaliczkę na podatek dochodowy oraz składki ZUS.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku prezentów, które zostały sfinansowane z ZFŚS. Wydatek ten nie będzie kosztem pracodawcy, ponieważ kosztem są już same odpisy na ZFŚS.

Zwolnienie podatkowe dla prezentów ze środków ZFŚS jest możliwe, jeżeli prezenty:

  • są pomocą materialną lub rzeczową dla pracowników w całości sfinansowaną z ZFŚS,
  • istnieje regulamin gospodarowania środkami ZFŚS, który pozwala na zakup prezentów dla zatrudnionych osób,
  • wartość prezentów powinna być zróżnicowana w zależności od sytuacji życiowej i materialnej pracowników,
  • zwolnienie od podatku dotyczy tych świadczeń, których wartość w ciągu roku nie przekracza kwoty 1000 zł (nadwyżka ponad tę kwotę jest już opodatkowana PIT).

Zwolnieniem z podatku objęte zostały świadczenia rzeczowe i materialne. Nie zaliczamy do nich: bonów, talonów i innych prezentów, które można wymienić na towary lub usługi. Zatem przekazane bony i talony, pomimo ich sfinansowania z ZFŚS i nieprzekroczenia kwoty 1000 zł, nie będą objęte zwolnieniem od podatku.

  1. Firmowa wigilia

Firmowa Wigilia to popularna tradycja, choć często kłopotliwa z perspektywy księgowości. Warto pamiętać, że wydatki konsumpcyjne na Wigilię nie są kosztem samym w sobie. Staną się nim dopiero, kiedy Wigilia spełni określony warunek, czyli nie będzie wyłącznie dopełnieniem tradycji, ale spotkaniem, które ma na celu zintegrować pracowników i zmotywować ich do pracy.

Jak spełnić ten warunek?

  • Połącz Wigilię z omówieniem rocznych wyników firmy i planów na kolejny rok
  • Przygotuj szczegółową dokumentację z przebiegu spotkania
  • Zachowaj agendę oraz materiały z przemówienia lub prezentacji.
  1. Prezenty i wigilia dla kontrahentów

Co natomiast z Wigilią dla kontrahentów?

Organy podatkowe przyjmują, że tego rodzaju Wigilia stanowi wydatek o charakterze reprezentacyjnym i nie możesz go wliczyć do kosztów. Są jednak wyjątki. Jeśli połączysz spotkanie wigilijne z biznesowym – zaprezentujesz przy symbolicznym pysznym makowcu swoją usługę, ofertę, nowy produkt i zaprosisz uczestników do współpracy – wówczas możesz odliczyć poniesione na nią koszty od podatku.

Prezenty dla kontrahentów również muszą spełnić pewne warunki. Zaliczysz je do kosztów wyłącznie wtedy, gdy będą one miały charakter reklamowy (gadżety reklamowe, próbki produktów itd.), nie reprezentacyjny (eleganckie, drogie upominki, alkohol).

Mam nadzieję, że ten artykuł okaże się dla Ciebie pomocny.

Jeśli chcesz się podzielić własnym doświadczeniem w dziedzinie generowania świątecznych kosztów – zostaw komentarz. Porozmawiajmy!

Tymczasem, korzystając z okazji, pragnę Ci życzyć zdrowych, spokojnych i pogodnych Świąt Bożego Narodzenia 😊 Niech przyszły rok będzie satysfakcjonujący tak w życiu, jak i firmie.

Monika Salawa Potrzebujesz księgowej? Skontaktuj się ze mną!

tel. 535 511 911 biuro@solidnaksiegowa.com

1 myśl w temacie “Bożonarodzeniowe koszty firmy programistycznej”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.