Jakość powietrza ma bardzo duże znaczenie w każdej firmie – w końcu nie bez powodu mówi się, że miejsce pracy jest jak drugi dom, bo nierzadko spędzamy w nim podobną ilość czasu. Odpowiednie powietrze może wpływać na to, jak się czujesz – a jak wiadomo, im lepsze samopoczucie, tym bardziej sprawnie i wydajnie wykonane obowiązki. Nie dziwi więc wcale fakt, że coraz większa ilość przedsiębiorców decyduje się na zakup oczyszczacza powietrza, który pozbawia je wszelkich, szkodliwych dla zdrowia zanieczyszczeń.
Z poprzednich moich artykułów wiesz już, czym są koszty uzyskania przychodu i co można (a czego nie wolno) do nich zaliczać. W niektórych przypadkach oczyszczacz powietrza możemy wrzucić w koszty… jak jest jednak w przypadku działalności programisty?
Czy oczyszczacz powietrza można wrzucić w koszty?
W niektórych sytuacjach zakup oczyszczacza powietrza można potraktować jako kupno elementu, który jest absolutnie niezbędny do tego, aby codzienna praca czy funkcjonalność firmy była prawidłowa.
Chodzi tutaj przede wszystkim o zakłady produkcyjne oraz magazyny, w których powietrze jest zazwyczaj bardzo złej, szkodliwej jakości. W takich wypadkach bez wątpienia można „wrzucić” zakup oczyszczacza powietrza w koszty prowadzenia działalności. Tym bardziej jeśli zatrudniasz pracowników, a oczyszczacz ma zapewnić przestrzeganie zasad BHP.
Czy programista może wrzucić zakup oczyszczacza powietrza w koszty?
Niestety, nie mam w tej kwestii dobrych dla Ciebie wiadomości. Jeżeli to właśnie bycie programistą jest głównym profilem Twojej działalności, zakup oczyszczacza powietrza, zostanie potraktowany jako wydatek osobisty, który ma poprawić Twój komfort – a nie umożliwić firmie osiągnięcie większych przychodów.
Jak już zapewne wiesz, nie ma możliwości „wrzucenia” wydatków tego rodzaju w koszty firmowe.
Chyba, że… będziesz próbował udowodnić, iż
- jakość powietrza w Twoim miejscu pracy (na przykład biurze) jest rażąco zła, co uniemożliwia Ci spotkania z klientami czy prowadzenie negocjacji – a wskutek tego zawieranie nowych kontraktów. Możesz też próbować wykazać, że w związku z tym Twoje przychody zmniejszają się, zamiast zwiększać.
- ma to wpływ na żywotność sprzętu komputerowego używanego w firmie. Dzięki oczyszczaczowi powietrza komputer i inne sprzęty nie przytykają się kurzem, nie ulegają przegrzaniu, czy spowolnieniu, nie wymagają częstego serwisowania.
- wydzieliłeś część swojego mieszkania na cele działalności gospodarczej, w związku z czym masz prawo do ujęcia w kosztach wyposażenia takiego domowego biura.
- zajmujesz się pisaniem oprogramowania do takich oczyszczaczy powietrza, a sprzęt służy do testów.
Podpowiem Ci jednak, że o ile zawodowo nie zajmujesz się testowaniem oczyszczaczy powietrza, udowodnienie kwestii firmowego wykorzystania tego rodzaju sprzętu będzie bardzo trudne, jeżeli nie niemożliwe.
Mimo to, wielokrotnie widziałam oczyszczacz powietrza zaksięgowany do kosztów u programisty i nigdy nie spotkałam się z tym, żeby urząd skarbowy zakwestionował taki wydatek.
Innym rozwiązaniem jest zainwestowanie o wiele mniejszej sumy w rośliny, które potrafią same oczyszczać powietrze – Twoje biuro zdecydowanie zyska na tym również pod względem wizualnym.
![]() | Potrzebujesz księgowej? Skontaktuj się ze mną! tel. 535 511 911 biuro@solidnaksiegowa.com |
Cześć, dobre podsumowanie. Jak wygląda jednak sytuacja w przypadku nawilżacza powietrza.
Suchość powietrza można udowodnić w miarę prosto, a przykładowo przyjmujemy kontrahentów.
Pozdrawiam