Większość z nas nie wyobraża sobie rozpoczęcia pracy bez zaparzenia filiżanki aromatycznej kawy. Nic w tym zresztą dziwnego, jako że już sam zapach tego napoju jest w stanie świetnie pobudzić nas do działania i dać nam mnóstwo energii.
Obecnie w znacznej części przedsiębiorstw znajdują się ekspresy do kawy, które umożliwiają przygotowanie małej czarnej. Z tego rodzaju „czasoumilaczem” często można spotkać się nie tylko w biurach (gdzie dostęp mają do niego głównie pracownicy), ale także w bankach czy salonach fryzjerskich. Jak jednak wygląda zakup ekspresu w świecie podatków?
Czy w jednoosobowej działalności gospodarczej programisty można „wrzucić” zakup ekspresu do kawy w tak zwane „koszty”?
Spis treści
Jaka jest definicja kosztów uzyskania przychodu?
Art. 22 ust. 1 ustawy o PIT wskazuje, że wydatek można uznać za koszt uzyskania przychodu, jeśli spełni określone warunki. Zaliczamy do nich:
wydatek musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;
nie może być wymieniony w art. 23 ustawy o PIT (ekspresu do kawy nie ma wymienionego w art. 23 ustawy o PIT);
musi być prawidłowo udokumentowany (fakturą na dane firmy);
Czy zakup ekspresu do kawy można wrzucić w koszty?
O tym, czy zakup ekspresu do kawy można zakwalifikować jako koszt uzyskania przychodu, decydować będzie zawsze charakter jego używania. Co ważne, jeśli wydatek służy tylko i wyłącznie potrzebom przedsiębiorcy, zaliczamy go do wydatków o charakterze osobistym. W związku z tym nie możemy wliczyć go do kosztów uzyskania przychodu.
Jak zatem widzisz, jeśli jesteś programistą, najczęściej nie wliczysz zakupu ekspresu do kawy „w koszty”.
Próba udowodnienia, że dzięki kawie zwiększa się twoja produktywność, najprawdopodobniej nie będzie wystarczającym uzasadnieniem dla urzędu skarbowego. Potwierdzają to wydawane do tej pory indywidualne interpretacje podatkowe.
Zakup ekspresu do kawy uzasadnienie
Czy istnieje zatem sposób na dobre uzasadnienie, które pozwoli na rozliczenie ekspresu do kawy w firmowych kosztach? W niektórych sytuacjach, tak.
Jeśli na przykład przyjmujesz w swoim lokalu klientów lub kontrahentów, a kawa serwowana jest jako drobny poczęstunek podczas takich spotkań. W takiej sytuacji wydatek na ekspres nie powinien być kwestionowany.
A może zajmujesz się sprzedażą części komputerowych, laptopów, telefonów i zakupiłeś ekspres do kawy, który stoi w biurze firmy? Tutaj również udowodnisz, że kawa serwowana jest dla klientów sklepu.
Ekspres do kawy jest również uzasadnionym wydatkiem, jeśli korzystają z niego twoi pracownicy.
W powyższych przypadkach jak najbardziej masz prawo do zaliczenia zakupu ekspresu do kosztów firmowych – jako że:
- służy on potrzebom kontrahentów oraz klientów w trakcie negocjacji czy podpisywania nowych umów;
- w związku z tym zakup przyczynia się do powstawania nowego dochodu w twojej firmie;
Zakup ekspresu do kawy a koszty reprezentacji
Osobną kwestią są jeszcze tak zwane koszty reprezentacji. Koszty reprezentacji nie mogą być kosztami uzyskania przychodu.
Co do zasady, zakup ekspresu do kawy, nie jest jednak do nich zaliczany.
Klasyczny poczęstunek dla pracowników czy klientów może być uznany jako koszt podatkowy. Argument, który na to wskazuje to fakt, iż kupno ekspresu nie jest związane z utrwaleniem wizerunku przedsiębiorcy na zewnątrz i nie ma charakteru okazałości. Ma on związek z prowadzoną działalnością, a więc z organizowaniem negocjacji czy spotkań biznesowych.
Czy rozliczyłeś zakup ekspresu do kawy w swojej jednoosobowej działalności gospodarczej? Daj znać w komentarzu.
Potrzebujesz księgowej? Skontaktuj się ze mną! tel. 535 511 911 biuro@solidnaksiegowa.com |